Pelaburan Bijak… Beli Rumah (bahagian 1)

Posted November 26, 2008 by budakjawa
Categories: Hartanah

Berdasarkan pembacaan, pemerhatian dan pengalaman, saya dapati membeli rumah mengikut kriteria tertentu adalah merupakan mekanisma pelaburan yang bijak (dengan risiko antara terendah dan pulangan antdsc00033ara tertinggi dan tercepat).

Oleh itu, saya suka syorkan kepada para pembaca terutamanya rakan siswa dan siswi yang baru mula bekerja supaya membeli rumah sebagai satu bentuk pelaburan. Rumah merupakan aset yang nilainya akan meningkat dan dapat memberi pulangan kepada pemiliknya. Tidak seperti kenderaan, aset yang nilainya menurun dan memerlukan pemiliknya berbelanja untuk bayaran ansuran, minyak, penyelenggaraan dan pembaikan dan banyak lagi (Bunyinya tidak seperti aset dan lebih kepada beban atau tanggungan kepada saya).

Saya tekankan syor saya kepada siswa dan siswi yang baru bekerja kerana saya perhatikan kebanyakan mereka lebih berminat untuk membeli kenderaan berbanding rumah yang pada pendapat saya merupakan satu opportunity cost yang sangat besar kesannya kepada perjalanan hidup mereka terutama sekiranya mereka mengamalkan gaya hidup remaja masa kini. Apa tidaknya, sebuah kenderaan yang berharga RM50k++ tanpa bayaran muka dengan tempoh pembiayaan selama 9 tahun dengan mudah akan memerlukan mereka mengeluarkan sekurang-kurangnya RM700 sebulan untuk bayaran ansuran bulanan pembiayaan. Ini tidak termasuk duit yang dikeluarkan untuk minyak dan penyelenggaraan. Lagi jauh jalan lagi banyak duit keluar. Tak sebut lagi yang suka p starbuck tiap2 malam, yang suka makeup kenderaan dan macam2 lagilah.

Untuk makluman, keuntungan daripada membeli rumah seperti apartment boleh mencecah puluhan ribu ringgit dalam masa yang singkat (kalau proses beli rumah di Malaysia ni boleh dipermudahkan, lagi cepat boleh buat untung dan lagi bagus kesannya kepada ekonomi kita, boleh tulis satu post lagi khusus pasal tempoh pembelian rumah di Malaysia yang memakan masa ni, hehe), malahan dapat memberi jaminan pendapatan tetap yang stabil kepada pemiliknya atau sekurang-kurangnya membolehkan anda memiliki rumah tersebut tanpa membayar wang ansuran, tidak seperti kes kenderaan di atas (Yang ini bunyinya barulah seperti aset, tidak membebankan malah memberi pulangan).

Walau bagaimanapun, sebelum saya menyambung lanjut, adalah penting untuk saya senaraikan dan jelaskan kriteria rumah yang akan menjadi pelaburan bijak kepada pembelinya, seperti berikut:

1.     Lokasi

2.     Harga belian

3.     Bayaran ansuran

4.     Potensi nilai rumah

Berdasarkan pengalaman saya, saya akan berkongsi dengan pembaca semua kenapa pembelian rumah yang menepati kriteria di atas adalah satu pelaburan yang bijak. Tapi, sila tunggu bahagian seterusnya dalam post akan datang…..

Hak Keistimewaan Melayu/Bumiputera

Posted November 20, 2008 by budakjawa
Categories: perlembagaan persekutuan

1.       Hak Keistimewaan Melayu (atau lebih tepat lagi disebut kedudukan istimewa di dalam Perlembagaan) adalah beberapa perkara yang telah ditetapkan di dalam Perkara 153, Perlembagaan Persekutuan Malaysia yang antaranya berkaitan jawatan dalam perkhidmatan awam, biasiswa, keistimewaan pendidikan atau latihan, lesen, permit dan lain-lain kemudahan khas yang diberikan oleh Kerajaan Persekutuan contohnya, seperti penetapan matlamat 30% pemilikan ekuiti melalui Dasar Ekonomi Baru, kepada Melayu/Bumiputera.

2.       Dalam konteks semasa, perkara ini dianggap istimewa kerana tiada bangsa lain yang mendapat layanan seumpamanya selain rakyat Malaysia berbangsa Melayu/Bumiputera. Namun, dari perspektif sejarah, adakah perkara 153 ini sesuatu yang istimewa?

3.       Sebelum kemerdekaan, tidak timbul soal kedudukan istimewa Melayu kerana merekalah satu-satunya bangsa yang merupakan warganegara kepada Tanah Melayu yang dijajah pada masa itu. Bangsa lain tidak boleh dianggap dijajah kerana mereka bukanlah warganegara.

4.       Walau bagaimanapun, sejurus sebelum negara mencapai kemerdekaan, orang Melayu telah dipaksa menerima bangsa lain sebagai warganegara yang berkongsi hak yang sama dan sebagai tukaran diwujudkan perkara 153 di dalam Perlembagaan Persekutuan.

5.       Dalam perspektif sejarah ini, berbeza dengan perenggan 2, kedudukan istimewa dalam perkara 153 ini nyata bukanlah sesuatu yang istimewa kerana daripada satu-satunya bangsa yang merupakan warganegara, orang Melayu terpaksa menerima bangsa lain sebagai warganegara yang akan berkongsi negara ini. Sebaliknya, bangsa Cina dan India lah yang mendapat kedudukan istimewa apabila daripada sekadar pendatang yang tidak mempunyai hak ke atas negara ini, mereka telah diterima sebagai warganegara. Bahkan Perkara 3 telah turut menjamin bahawa walaupun agama Islam sebagai agama Persekutuan, lain-lain agama boleh diamalkan dengan aman damai tanpa gangguan (lebih tepat lagi agama buddha, hindu dan kristian) dan Perkara 152 turut menjamin bahawa mereka ini dibenarkan menggunakan, belajar dan mengajar bahasa lain (lebih tepat lagi bahasa ibunda masing-masing). Dahlah dapat jadi warganegara dengan percuma, boleh kekalkan bahasa dan agama yang dianuti pula. Istimewa sungguh.

6.       Bagi orang Melayu pula, apa yang disebut kedudukan istimewa itu sebenarnya adalah KOMPROMI orang Melayu (mungkin disebut kedudukan istimewa bagi memujuk hati orang Melayu yang sedang membara pada masa itu) memandangkan mereka terpaksa berkongsi negara ini dengan bangsa lain. Tiada yang istimewa pun, takde apa-apa tambahan. Kurang lagi adalah. Dan hasilnya hari ini, instead of 100% pemilikan ekuiti, orang Melayu/Bumiputera hanya boleh mimpi nak capai 30% sahaja pemilikan ekuiti.

7.       Saya menulis artikel ini bukanlah bertujuan untuk menghasut atau membangkitkan api perkauman, namun atas reaksi terhadap rakan bengsa lain yang nampaknya seperti dirasuk dalam memperjuangkan kepentingan mereka sehingga menyinggung perasaan dan menyakitkan hati orang Melayu. Semoga tulisan ini dapat menyedarkan mereka daripada lamunan atau rasukan.

8.       Saya percaya pasti ada saja jawapan dari rakan berbangsa lain seperti “itu adalah sejarah”, “kamipun lahir di Malaysia, ini tanah tumpah darah kami”, “ini zaman global di mana negara perlu mempunyai daya saing” dan banyak lagilah. Malah saya percaya rakan berbangsa lain juga mempunyai banyak persoalan yang memerlukan penjelasan, takpelah, samalah macam kami orang Melayu.

9.      Apapun isu dan perkara yang hendak dibangkitkan, sejarah tidak boleh dilupakan sama sekali. Rakan bangsa lain sepatutnya faham bahawa perkara pokok di Malaysia ini adalah kebimbangan orang Melayu bahawa Malaysia akan menjadi seperti Singapura di mana Melayu telah dipinggirkan dan menjadi warganegara kelas ke3, bukan kelas kedua lagi dah, sekiranya kuasa politik jatuh ke tangan bangsa lain. Bukankah ini satu penindasan? Bolehkah rakan berbangsa lain jelaskan apa gunanya Malaysia maju sekiranya kami orang Melayu yang merupakan majoriti dipinggirkan sedangkan negara ini adalah warisan nenek moyang kami. Adakah kami ini tunggul kayu yang tidak akan bereaksi? Boleh tolong jelaskan?

10.      Jangan gunakan alasan Melayu malas dan Melayu tidak berkemampuan untuk bersaing dalam era globalisasi, sejarah telah membuktikan bahawa Kerajaan Melayu merupakan Kerajaan yang maju dan makmur. Dan pada hari ini, ramai orang Melayu yang telah terbukti berjaya dalam pelbagai bidang, malah Petronas yang majoritinya diuruskan oleh Melayu, walaupun bukanlah syarikat yang mengendalikan sumber minyak dan gas asli yang terbesar, mampu muncul sebagai syarikat yang mencatat keuntungan kedua terbesar seperti yang dilaporkan oleh majalah Forbes.

11.      Mungkinkah kegagalan orang Melayu dalam bidang ekonomi adalah kerana halangan perdagangan secara sistematik yang tidak kelihatan yang diwujudkan oleh mereka yang menguasai ekonomi negara? Dan percayakah, inilah punca Kerajaan menetapkan sasaran 30% pemilikan ekuiti Bumiputera (bukan Melayu sahaja tau) dan menetapkan dasar perolehan yang memihak orang Melayu/Bumiputera. Apapun caranya, kekayaan itu akhirnya akan dapat ke tangan bangsa lain yang nyata telah menguasai segenap bidag ekonomi Malaysia.

12.      Ya saya sedar dan insaf bahawa dalam pelaksanaan untuk membantu Melayu/Bumiputera terdapat banyak korupsi dan penyelewengan atau dalam bahasa yang lebih halus ketirisan. Ini tidak dapat dinafikan. Saya juga sedar dan insaf bahawa terdapat bangsa selain Melayu/Bumiputera yang masih dibelenggu kemiskinan dan wajib dibantu. Tetapi pelaksanaan lah yang perlu kita ubah, bukan dasarnya. Dasar Ekonomi Baru adalah untuk semua kaum. Dimana logiknya kalau dasar yang dapat menjamin keamanan negara diubah kerana kegagalan pelaksanaannya? Apa akan jadi kepada negara sekiranya rakyat majoriti tidak dibela berikutan perubahan dasar? rusuhan kaum? kadar jenayah meningkat? siapa yang akan bertanggungjawab?

13.     Pada masa yang sama, saya menyeru Kerajaan agar dapat mewujudkan satu sistem persekolahan nasional bagi memastikan perpaduan dan integrasi di kalangan rakyat pelbagai bangsa. Ini bukan untuk menafikan hak bangsa tertentu untuk mempelajari bahasa dan budaya masing-masing. Ingat, Perlembagaan telah menjamin hak rakyat Malaysia untuk mempelajari lain-lain bahasa selain bahasa Kebangsaan. Namun, Kerajaan tidak mampu untuk menampung keperluan pendidikan yang unik untuk semua bangsa. Oleh sebab itu, sistem persekolahan nasional adalah kritikal untuk membina rakyat yang bersatu padu, berintegrasi dan saling faham-memahami. Saya berpendapat bahawa sistem persekolahan jenis kebangsaan inilah yang menjadi punca rakyat tidak bersatu padu dan berintegrasi sehingga mudah dihasut dengan api perkauman.

14.      Akhir kata, saya berharap sangat agar kita tidak lagi membangkitkan isu perkauman dengan sewenang-wenangnya dan secara tidak bertanggungjawab. Apa-apa masalah yang hendak diselesaikan hendaklah dengan secara berhikmah dan bersopan serta bertata susila dan rasional. Semua bangsa hendaklah tidak mementingkan diri sendiri sahaja serta jujur dan ikhlas dalam percakapan dan perbuatan. Jangan cakap dan buat sesuatu benda tetapi dalam hati lain.

Fikir-fikirkanlah.

Bakal PM Malaysia pada 2020!!!

Posted November 12, 2008 by budakjawa
Categories: Uncategorized

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada pembaca yang dihormati,

dsc00277Saya ingin mewujudkan satu portal yang berguna kepada golongan pelajar dan mahasiswa/siswi untuk dimanfaatkan semasa dan selepas pengajian.

Portal ini akan mengandungi maklumat seperti rujukan pengajian, peluang melanjutkan pengajian, peluang pekerjaan atau setidak-tidaknya link bagi perkara tersebut dan yang paling penting sekali adalah bagi menyampaikan maklumat yang kurang atau mungkin tidak disampaikan semasa kuliah.

Contohnya, seperti aspek kesihatan, pengurusan kewangan peribadi, apa yang seorang pelajar/graduan perlu lakukan selepas menamatkan pengajian/latihan? Apakah pilihan yang mereka ada? Realiti pasaran pekerjaan dan peluang perniagaan semasa di dalam dan di luar negara dan pelbagai perkara lagi yang dapat membantu membentuk kehidupan mereka sebagai rakyat Malaysia yang berjaya dan mampu menyumbang sesuatu kepada Negara.

Dalam membangunkan portal ini bermula sebagai sebuah blog, saya mengalu-alukan input atau idea dari rakan pembaca untuk membolehkan idea ini direalisasikan.

Saya mempunyai keyakinan penuh sekiranya portal ini berjaya diwujudkan, ia akan menjadi salah satu platform kepada pembaca untuk membina networking bagi tujuan riadah, sosial, perniagaan, kepenggunaan dan pelbagai lagi tujuan waima sebagai satu kekuatan di bawah kesatuan untuk menjaga kepentingan kita sebagai rakyat biasa dalam mengharungi kehidupan yang semakin mencabar.

Akhir kata, harapan saya agar blog ini akan berkembang dan memberi manfaat walau sebesar zarah kepada rakyat Malaysia umumnya dan para pelajar/mahasiswa/siswi khususnya kalaupun tidak dapat melahirkan PM Malaysia pada 2020 nanti.

Wassalam.

Akan Datang!!!!! Hak Keistimewaan Melayu, Wujudkah ia?

Posted November 11, 2008 by budakjawa
Categories: Uncategorized

Apakah sebenarnya yang dikatakan hak keistimewaan Melayu? Adakah ia benar-benar wujud atau hanya ilusi atau mainan kata yang mengaburi hakikat sebenar kewujudan satu perkara yang lain?

Tunggu…..

Artikel ini bukan diterbitkan bagi meniup api perkauman, tetapi adalah bagi menjelaskan perasaan dan fikiran orang Melayu berkaitan apa yang telah dibangkitkan oleh rakan berbangsa Cina dan India untuk diselami dan difahami…..